CASTEL/J 2019

ごあいさつ

日本語教育関係者の皆様

CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)は日本語教育を支援するシステムを開発、配布することを目的として、1991年4月に発足しました。以来、日本語教育に利用できる著作権フリーの辞書、画像、映像、日本語テキスト、データを集め、CD、DVDの形で配布したり、オンラインで提供したりしてきました。また、「日本語教育とコンピュータ」国際会議を開催し、日本語教育におけるコンピュータ、テクノロジーを利用した日本語教育の実践発表の場を作ってきました。会員制の学会ではなく、テクノロジーを使用した日本語教育に興味のある教師、研究者が国際会議の際に世界から集まる組織として存続しています。

この会が発足したのは、日本語学習者数の増加に伴う、日本語教師の不足と日本語教育教材の不足に対し、コンピュータ、ディジタルメディアの利用を考えたことに始まりますが、この当初の目的は達成したと見なし、現在はオンラインの辞書、テキスト、データなどの収集、配布は中止し、国際会議の開催に専念し、研究発表、意見交換の場を提供しています。

これまでに1995年イタリア・バドバ、1999年カナダ・トロント、2002年アメリカ・サンディエゴ、2007年アメリカ・ホノルル、2012年日本・名古屋2015年アメリカ・ホノルル2017年日本・東京で7回の国際会議を開催して来ました。 最近のテクノロジーの急激な発展により、日本語教授活動におけるテクノロジーの使用は盛んになってきただけでなく、その使用は多様になってきました。インターネット上の情報をリソースとして使ったり、大量のディジタルデータを利用して教材を作成したり、オンラインでテストを実施したりするのは言語教育へのテクノロジー利用のほんのわずかの例に過ぎません。現実生活のあらゆる面でテクノロジー、インターネットが利用されるようになり、それを反映した教室活動もテクノロジー、インターネットの利用が一般的となり、言語教育を通して、テクノロジー、情報、メディアのリテラシーを身に付けることが教室活動の目標の一部となる時代となりました。このような急激な変化に応えるため、本研究会の国際会議も頻繁に開催する必要が出てきました。

2019年8月に第8回国際大会を韓国釜山の釜山外国語大学を会場に開催致します。教育でのテクノロジーの使用が進んでいる韓国で大会を開けることをとても意義あることだと思います。テクノロジーを使用して日本語教育の効果を上げている皆さんには是非発表していただきたいと思います。発表のほかに、基調講演、ポスターセッションなど多彩の内容をもった国際大会を企画しております。多くの方々に参加していただき、最先端のテクノロジーを利用した日本語教育の実践を知っていただき、自らの実践に活かしていただければと思います。

CASTEL/J 会長 當作靖彦

일본어 교육 관계자 여러분,

 CASTEL/J(일본어 교육 지원 시스템 연구회)는 일본어 교육을 지원하는 시스템을 개발, 배포하는 것을 목적으로 하여 1991년 4월에 발족했습니다. 이후 일본어 교육에 이용할 수 있는 저작권 프리랜서 사전, 화상, 영상, 일본어 텍스트, 데이터를 모아 CD, DVD 형태로 배포하고 온라인으로 제공해 왔습니다.또, "일본어 교육과 컴퓨터"국제 회의를 개최해, 일본어 교육에 있어서의 컴퓨터, 테크놀로지를 이용한 실천 발표의 장을 만들어 왔습니다. 회원제의 학회가 아니고, 테크놀로지를 사용한 일본어 교육에 흥미가 있는 교사, 연구자가 국제 회의 시에 전세계에서 모이는 조직으로서 존속하고 있습니다.

이 모임이 발족한 것은 일본어 학습자수 증가에 따른 일본어 교사의 부족과 일본어 교육 교재의 부족에 대해 컴퓨터, 디지털 미디어의 이용을 고려한 것으로 시작됩니다만, 당초의 목적은 달성했다고 보아 현재는 온라인 사전, 텍스트, 데이터 등의 수집 및 배포는 중지하고, 국제회의 개최에 전념해, 연구 발표, 의견교환의 장을 제공하고 있습니다.

지금까지 1995년 이탈리아·바도바, 1999년 캐나다·토론토, 2002년 미국·샌디에이고, 2007년 미국·호놀룰루, 2012년 일본·나고야, 2015년 미국·호놀룰루, 2017년 일본·도쿄에서 7회의 국제 회의를 개최해 왔습니다. 최근의 테크놀로지의 급격한 발전에 의해, 일본어 교수 활동에 있어서의 테크놀로지의 사용은 번성해 왔을 뿐만 아니라, 그 사용은 다양해졌습니다. 인터넷상의 정보를 자원으로 사용하거나 대량의 디지털 데이터를 이용해 교재를 작성하거나 온라인으로 테스트를 실시하는 것은 언어 교육에 대한 테크놀로지 이용의 아주 적은 예에 지나지 않습니다. 현실 생활의 모든 면에서 테크놀로지, 인터넷이 이용되고, 그것을 반영한 교실 활동도 테크놀로지, 인터넷의 이용이 일반적이 되어, 언어 교육을 통해서 테크놀로지, 정보, 미디어의 리터러시를 몸에 익히는 것이 교실 활동의 목표의 일부가 되는 시대가 되었습니다. 이러한 급격한 변화에 대응하기 위해 본 연구회의 국제회의도 보다 빈번히 개최할 필요가 있었습니다.

2019년 8월에 제 8회 국제대회를 한국 부산의 부산외국어대학교에서 개최합니다. 교육에서의 테크놀로지 사용이 활발히 진행되고 있는 한국에서 대회를 여는 것을 매우 뜻 깊게 생각합니다. 테크놀로지를 사용해 일본어 교육의 효과를 올리고 있는 여러분들이 부디 많이 발표해 주셨으면 합니다. 발표 외에, 기조 강연, 포스터 세션 등 다채로운 내용을 가진 국제 대회를 기획하고 있습니다. 많은 분들이 참가해 주셔서, 최첨단의 테크놀로지를 이용한 일본어 교육을 알리고, 스스로의 실천해 주셨으면 합니다.

CASTEL/J회장 도사쿠 야스히코


CASLTEL/J was created in April, 1991 by a group of educators and researchers in Japan as an organization to support Japanese language educators by collecting and distributing digital teaching materials. Since then, CASTEL/J distributed CD's and DVD's that included various copyright-free dictionaries, images, movies, texts, and other data that could be used for teaching and learning Japanese. Also, they were made available online. In addition to providing instructional materials, CASTEL/J has been organizing international conferences and providing educators and researchers with venues where they can discuss and exchange ideas on the use of technology in Japanese language teaching. CASTEL/J is not a membership-based organization, but a freewheeling group of educators and researchers who are actively using technology in their teaching and research and interested in exchanging ideas with others.

When CASTEL/J started, the number of Japanese language learners increased world-wide. And the shortage of Japanese language teachers and the lack of good teaching materials presented serious problems to the field. CASTEL/J tried to solve these problems by providing effective digital teaching and learning materials. Now that these problems were solved, CASTEL/J suspended the distribution of Japanese dictionaries, texts, graphics and other data, and concentrates on organizing international conferences and providing places where educators and researchers can present their best practices and research on instructional technology.

So far, CASTEL/J organized international conferences at Padova, Italy (1995), Toronto, Canada (1999), San Diego, USA (2002), Honolulu, USA (2007), Nagoya, Japan (2012), Honolulu, USA (2015), Tokyo, Japan (2017). With the rapid advancement of technology and the Internet, recently they have been used in Japanese language teaching not only widely but in diversified ways. Using resources on the Internet, developing instructional materials by using huge digital data, and administering language tests online are just a few examples of the application of technology to Japanese language education. Technology and the Internet have become essential part of our everyday life and their use is now widespread in Japanese classroom activities reflecting the real world. The development of technology, information, and media literacies constitutes the core part of language teaching nowadays. In order to respond to drastic changes of technologies and our instructional activities, we, Japanese language educators and researchers, are required to keep up with how new, innovative technologies are currently used in the classroom and consider what possibilities they have for our teaching and what impact they will have on our profession in the future.

CASTEL/J will have its eighth international conference at Busan University of Foreign Studies, Busan, South Korea in August, 2019. We would like to invite those who are actively using technology in their Japanese language teaching and research to present papers at the conference. In addition to paper presentations, we are planning keynote speeches, poster sessions,, and others. We hope that many educators and researchers will find that this conference is a great place for interacting with fellow educators and researchers as well as learning new instructional technologies. We look forward to seeing you at Busan University of Foreign Studies this coming summer.
CASTEL/J President Y.-H. Tohsaku